informative, motivation, experience

ANWAR IBRAHIM PEJUANG BANGSA

Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) yakin bahawa rakyat akan kembali menyokong pentadbiran Pakatan Harapan walaupun.

5 TEMPAT MENARIK DI AUSTRALIA

Benua Australia adalah salah satu lokasi pelancongan yang paling disukai dalam kalangan pelancong antarabangsa didunia.

5 TEMPAT MENARIK DI KRABI

Pemandangan yang cantik, makanan yang sedap, dan air laut yang biru itulah yang terbayang di minda mengenai Pulau Krabi di Thailand.

TEMPAT MENARIK DI BANGKOK

Bangkok bermula sebagai pusat perdagangan kecil dan komuniti pelabuhan di bahagian barat sungai Chao Phraya 200 tahun.

MAHKAMAH TOLAK BANTAHAN PENDAKWARAYA

Mahkamah Tinggi menolak permohonan bantahan pendakwaraya dalam perbicaraan Bekas Perdana Menteri.

KEGAGALAN MENCAPAI KONSENSUS PEMBENTUKAN JAWATAN KABINET, PETANDA PERIKATAN NASIONAL BAKAL BERPECAH


Parti-parti gabungan Perikatan Nasional yang terdiri daripada parti Bersatu, Pas, Barisan Nasional dan Gabungan Pembangkang Sarawak (GPS) bukanlah sebuah gabungan ampuh dan padu untuk mentadbir Putrajaya.  Gabungan ini tidak dibina atas perancangan serta usaha yang rapi umat dan rakyat Malaysia bagi menghadapi pentadbiran Negara tetapi, terbentuk ketika mereka menghidu peluang mengambil alih kerajaan diatas krisis politik yang berlaku selama seminggu yang dimulakan oleh mereka sendiri di Hotel Sheraton.

Kerjasama PAS dan Barisan Nasional dalam Muafakat Nasional lahir selepas kegagalan mereka memenangi PRU14, manakala GPS dan Bersatu merupakan parti serpihan Barisan Nasional dan UMNO yang dibentuk akibat kekalahan PRU14  serta pembersihan dalaman UMNO sebelum PRU14 lalu.  walaupun terdapat muafakat baharu bagi menubuhkan kerajaan bersama, ini tidak akan dapat menghalang cita-cita parti dan pemimpin politik bagi menuntut jawatan politik, tentu sekali jawatan didalam kabinet kerajaan.

Dalam perutusan pertama Perdana Menteri baharu, Tan Sri Muhyiddin Yasin ada menyatakan bahawa beliau tekad serta komited untuk melantik menteri kerajaan yang berintegriti dan bebas rasuah untuk mengemudi kerajaan pentadbiran beliau.  Ini tentu mendapat bantahan daripada parti tertentu, dalam keadaan kerajaan yang terbina sudahpun terjejas dengan deficit kepercayaan, persepsi berkaitan pemimpin yang mempunyai pendakwaan korupsi kedalam jawatan kerajaan akan meningkatkan lagi krisis yang dihadapi mereka.  Bagaimana mereka mahu bertanggungjawab dan memberi jaminan kepada rakyat Malaysia?

Gabungan Rapuh



Barisan Nasional merupakan tunjang utama gabungan Perikatan Nasional dengan mempunyai 42 kerusi parlimen yang melibatkan 3 parti kompenan.  Maka secara logik merekalah yang paling berhak melobi pelbagai jawatan kanan dalam kabinet baharu ini.  Kebanyakan pemimpin Barisan Nasional dan GPS adalah dalam kalangan mereka yang pernah berkuasa sebelum kekalahan pada PRU14 manakala PAS mengimpikan kuasa setelah 50 tahun, kali terakhir adalah pada tahun 1974, begitu juga dengan parti Bersatu yang mahu mengekalkan jawatan dengan status quo sejak PRU14 lalu, belum dikira puak yang dipimpin oleh bekas Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Azmin Ali yang juga menanti laba daripada pengorbanan perjuangan seminggu.  Ini bakal merumitkan pengagihan jawatan kabinet kepada setiap parti politik.

Lazimnya, mereka yang dilantik kedalam kabinet kerajaan merupakan pemimpin kanan sesebuah parti politik, seperti Presiden, Timbalan Presiden, Naib-Naib Presiden, Ketua Pemuda, Wanita dan Puteri parti tersebut.  Sekiranya pemimpin parti ini gagal diletakkan dalam kabinet kerajaan ia bakal mengundang ketidakstabilan dan ketidakpuasan hati ahli parti tersebut secara langsung bakal menjejaskan dan mengoyangkan muafakat gabungan Perikatan Nasional secara langsung bakal menjejaskan kestabilan politik.

Oleh sebab itu, kegagalan dalam menguruskan pembahagian jawatan kabinet mampu menjadi bibit awal pecahan gabungan ini,, malah tidak keberatan jika mahu ditafsirkan mereka akan mencipta rekod dengan menjadi kerajaan yang lebih pantas tumbang dari kerajaan Pakatan Harapan yang mereka tumbangkan.  Samaada mereka tumbang disebabkan ketidakmampuan mereka menguruskan isu ini mahupun persepsi negatif rakyat terhadap mereka.

Rakyat Memerhati Tingkahlaku Pemimpin Politik.



Kenyataan demi kenyataan dari pemimpin perikatan nasional menimbulkan spekulasi hubungan tidak akrab dan tidak senang sesama mereka, dan yang terbaru pengakuan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang mahu memulihkan hubungannya bersama Perdana Menteri baharu, Tan Sri Muhyiddin Yasin yang renggang sebelum ini dengan mengambil metafora hubungan dingin Tun Mahathir dan Datuk Seri Anwar sebelum ini sebelum kembali menjalin kerjasama menimbulkan tanda tanya bagaimana konsensus mereka dipandu walaupun tanpa komunikasi yang utuh?

Begitu juga dengan kenyataan dan amaran daripada Setiusaha Agung UMNO, Tan Sri Annuar Musa yang mengingatkan bahawa kerajaan Perikatan Nasional mampu memecah rekod kerajaan PH sebagai pentadbiran paling singkat sekiranya gagal menguruskan idealisme parti gabungan kerana mereka merupakan perikatan yang lemah.

Biar sahaja kemelut antara mereka membawa perpecahan, kerana apa yang mereka fikirkan sebelum ini hanyalah strategi politik bermatlamatkan peribadi dengan meminggirkan hak demokrasi dan rakyat seluruhnya.  Tetapi demi kepentingan Negara dan rakyat, Malaysia tidak mampu menempuhi lebih banyak plot politik yang bakal merugikan rakyat dan negara.

Oleh yang demikian, pemimpin perikatan nasional perlu menyelesaikan pengagihan jawatan menteri kabinet secara tuntas dan kepaduan kerana pelbagai ranjau sedang menanti dihadapan untuk menguji muafakat dan konsensus mereka.  Disaat rakyat menderita dengan kejatuhan ekonomi dan penularan wabak covid 19, sekarang bukanlah waktu yang tepat mahu bereksperimen mahupun menguji pengaruh serta langkah politik masing-masing

Inilah juga peluang keemasan kerajaan Perikatan Nasional bersiap-siaga memperkukuhkan kedudukan dengan memberi perkhidmatan terbaik sebagaimana yang mereka nyatakan sejak mengalami kekalahan pada PRU14 yang lalu.

PH akan terus menghormati dan melawan menggunakan saluran demokrasi yang dibenarkan dalam Perlembagaan dan undang-undang.  Menanti PRU15 kelak.


Share:

PERIKATAN NASIONAL, MUAFAKAT RAPUH UNTUK NEGARA?


Perjuangan politik seminggu yang berakhir dengan penubuhan kerajaan Perikatan Nasional dilihat bakal merubah landskap politik negara seluruhnya.  Penjajaran politik ini telah diterjemahkan dengan ketidakseimbangan yang bakal didominasikan oleh kaum tertentu dalam kuasa eksekutif, berbeda dengan realiti kemajmukan masyarakat di Malaysia yang berbilang kaum dan agama.

Walaupun penubuhan kerajaan Perikatan Nasional adalah sah disisi perlembagaan dan undang-undang tetapi ianya bukanlah menunjukkan komited mandat rakyat sebenar yang mengundi pada Pilihan Raya Umum 14 lalu.  Tentu sahaja penubuhan kerajaan baru ini akan mendapat kritikan serta boleh dilabel “pengkhianat” mahupun “kerajaan pintu belakang” daripada rakyat Malaysia yang tidak bersetuju.

Sudah tentu, antara isyarat penolakan rakyat terhadap kerajaan Barisan Nasional pada PRU14 lalu adalah peningkatan kos sara hidup, peningkatan harga barang, cukai GST serta pemimpin-pemimpin yang korup yang terpalit dengan dakwaan rasuah, ditambah pula dengan janji manifesto Pakatan Harapan yang memabukkan membuatkan pengundi “khayal” membuat keputusan ketika itu.  Tetapi apapun alasan untuk menghalalkan menubuhkan kerajaan, ia mesti ditentukan dan dilakukan di peti undi, ini mengambil kira semangat demokrasi sebenar.

Seharusnya kerajaan Pakatan Harapan diberi tempoh sepenggal untuk mentadbir negara sesuai dengan jaminan mandat demokrasi.  Dalam tempoh tersebut rakyat boleh menilai secara jujur segala usaha dan kudrat mereka berkhidmat untuk negara tercinta.  Bukannya dinilai dalam tempoh terhad dan terburu-buru serta digarap dengan ketidakstabilan.

Usah dicanang segala kegagalan yang menimbulkan krisis demi menakutkan rakyat dengan masa depan apatah lagi dengan memainkan sentimen politik jijik seperti perkauman dan agama bagi meraih manfaat politik.  Bukankah ramai pemimpin politik sebelum ini telah meninggalkan kegagalan malahan lebih teruk sehingga mengkabuskan skandal yang maha hebat?  Ini adalah “pengadilan” yang tidak adil untuk menentukan kesan pentadbiran malah pengurusan negara sepanjang tempoh 22 bulan pentadbiran kerajaan PH berbanding 729 bulan pentadbiran kerajaan BN.

Mengapa tidak dibiarkan rakyat menilai tanpa berpihak? Dengan pandangan mata hati yang ikhlas tanpa dipengaruhi oleh pihak yang berkepentingan, terutama ahli politik yang gagal dalam PRU14 yang lalu.

Ahli Politik Sentiasa Bermatlamatkan Kuasa



Disaat suhu politik meningkat, ekonomi rakyat terbeban ditambah wabak virus covid 19, ahli politik masih merencana untuk berkuasa, dan yang lebih memalukan ia telah dilakukan dengan melanggar dan membelakangkan amalan demokrasi.

Disaat perubahan kerajaan dengan pengenalan dasar-dasar baharu telah menganggu keyakinan pelabur, mereka ini juga sibuk bekerja mengingatkan rakyat tentang manifesto-manifesto kerajaan lalu,  apakah tujuannya?  seolah-olah kelihatan kerajaan PH terlalu lemah dan bodoh untuk mentadbir sehingga meningkatkan deficit kepercayaan terhadap kepimpinan PH.  Tidak cukup dengan itu, sentimen perkauman dan agama dicurah bagi membangkitkan amarah rakyat berkaitan pengurusan negara, akhirnya impian dan hajat politik mereka tercapai.

Kerana itu, rakyat perlu bijak menilai apakah agenda mereka?

Kami Semua Malaysia!

Warganegara Malaysia tidak kira majoriti mahupun minoriti baik Melayu, India, Cina, Kadazan, Murut, Iban dan lain-lain telah dijamin hak mereka oleh perlembagaan.  Tetapi demi politik berkepentingan dan sempit isu ini masih menjuarai dalam menambat hati pengundi majoriti.

Penubuhan Kerajaan Perikatan Nasional adalah tuntas kepada semangat politik kepuakan yang masih gagal memahami neratif negaraku Malaysia.  Tetapi apakah daya ahli politik tetap bermatlamatkan kuasa.

Kerana iltizam serta  menjungjung kedaulatan undang-undang dan keluhuran perlembagaan, kerajaan baharu ditubuhkan ini walaupun didominasikan oleh sesebuah kaum tetapi lantikan eksekutif yang bakal dibuat kelak perlu memasukkan pemimpin yang berlainan bangsa ini penting bagi mengekalkan kestabilan politik bangsa serta menguatkan suara mereka agar didengari dan tidak rasa terpinggir.

Ini kerana kami adalah Malaysia.

Berharap suatu hari nanti politik identiti hanya dikenali malalui lipatan sejarah..  InsyaALLAH bertemu pada PRU15 dalam tempoh masa 3 tahun 3 bulan, Jangan pula dipercepatkan kepada 22 hari.


Share:

ANWAR VS TUN (PART 1) : SIAPA PUNYAI SOKONGAN MAJORITI


Tun Dr Mahathir Mohamed dan Datuk Seri Anwar Ibrahim merupakan pemimpin negara yang cukup sinonim dengan iklim politik negara.  Pernah bekerjasama, berseteru dan kembali menjalin kerjasama sehingga berjaya membawa Pakatan Harapan menubuhkan kerajaan baru selepas memenangi PRU14, begitulah pasang surut hubungan mereka.  Ketika ini, nama mereka kembali hangat dibualkan rakyat Malaysia samaada yang menyokong mahupun menentang mereka.

Hal ini disebabkan, konflik dan kerjasama mereka senantiasa mengundang perspektif negatif kerana hubungan mereka diluar jangka, ditambah pula dengan pengaruh signifikan penyokong mereka yang mampu mengubah landskap politik negara.  Jika Tun Mahathir dikenali sebagai bapa pembangunan negara, Datuk Seri Anwar Ibrahim pula dikenali sebagai tokoh gerakan pembaharuan/ reformasi di Malaysia.

Sejak kebelakangan ini, nama mereka kembali meniti dibibir rakyat malaysia berikutan kekeliruan berhubung proses transisi peralihan kuasa sehingga tersebar khabar angin berkenaan penjajaran politik yang akan mengetepikan PKR dan DAP dalam pentadbiran kerajaan pusat.  Keenganan Tun Mahathir mendedahkan maklumat berkenaan pelan ini, menimbulkan rasa kurang senang pemimpin dan penyokong pro-Anwar, sehingga dilihat mampu menjejaskan kestabilan parti pemerintah. 

Disebabkan sikap membisu mereka, para penyokong mereka mula bertelegah sesama sendiri bagi mempertahankan pemimpin mereka.  Maka ramai membuat andaian bahawa  mereka berdua memang mencurigai antara satu sama lain dan sedang merancang langkah demi kepentingan politik masing-masing.  Atas dasar itu, perencanaan sokongan 112 ahli parlimen ditagih untuk mengekalkan dan mendapatkan kuasa sebagai Perdana Menteri dengan majoriti mudah.

Sokongan PKR Terpecah

PKR merupakan parti dominan kerajaan PH setelah memenangi 50 kerusi parlimen pada PRU14 lalu.  Tetapi pertembungan dalaman PKR diantara kem Presiden dan Timbalan Presiden dikaitkan dengan sokongan terhadap Tun Mahathir merumitkan keadaan untuk mengangkat Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri seterusnya.  Khabar angin menyatakan kecenderungan Tun Mahathir menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Datuk Seri Azmin Ali telah meningkatkan suhu konflik dalaman mereka.  Kongres PKR tahun lalu yang sepatutnya mengukuhkan pimpinan telah digunakan untuk membawa pengaruh masing-masing, sehingga ramai berpendapat hubungan mereka kini diibaratkan seperti berpatah arang berkerat rotan.


Sekiranya pertembungan ini menuju ke kemuncak, perpecahan mungkin tidak boleh dielakkan, mengambil kira pimpinan yang menyokong azmin dengan menempelak Presiden Parti sebelum ini, dijangka 15 ahli parlimen termasuk Azmin sendiri akan menolak pelan peralihan kuasa tersebut.  Ini menjadikan sokongan ahli parlimen PKR kepada Anwar hanya 36 orang.

Sokongan Parti DAP

DAP merupakan perti kedua terbesar PH dengan 42 kerusi parlimen.  Pemimpin-pemimpin mereka jelas mengutamakan  disiplin dan integriti parti.  Sejarah menunjukkan kepimpinan mereka sentiasa akur dengan keputusan parti, Ini bermakna kekuatan sokongan ahli parlimen DAP paling sukar dipisahkan.  Usaha berterusan melobi para pimpinan mereka, hanya perbuatan sia-sia dan memburukkan imej pelobi.


Oleh yang demikian, para pimpinan mereka merupakan yang paling ramai bersuara mengenai konsensus peralihan kuasa, sikap yang demikian boleh ditafsir sebagai mereka menyokong pelan peralihan kuasa berlaku seterusnya mengangkat DSAI sebagai perdana menteri ke-8.  DSAI akan mempunyai sokongan utuh dari parti DAP sekiranya persaingan merebut jawatan Perdana Menteri benar wujud.

Sokongan Parti Amanah.

Parti Amanah Negara dilihat lebih neutral bertindak soal pelan peralihan kuasa, tidak banyak kenyataan yang dibuat Presiden Parti mereka, Mohamad Sabu yang boleh ditafsir samaada menyokong Tun Dr Mahathir mahupun Datuk Seri Anwar Ibrahim.  Nada mereka dalam polemik isu ini bergantung kepada situasi semasa politik.  Tetapi jika kenyataan Timbalan Presiden mereka, Datuk Seri Salahuddin Ayub yang tidak mahu PAS menjadi sebahagian kerajaan dan menyokong peralihan kuasa menjadi kayu ukur maka 11 ahli parlimen Amanah akan memberi sokongan kepada pelan peralihan kuasa.


Disebabkan itu juga, faktor semasa situasi politik perlu diambil kira dalam mengkaji arah sokongan mereka.  Pemimpin parti Amanah merupakan bekas pemimpin parti PAS yang digulingkan bersama-sama dalam muktamar PAS, jika Tun Dr Mahathir menagih sokongan PAS untuk mengubah landskap politik negara, Amanah berkemungkinan akan memihak kepada Anwar, kerana enggan bekerjasama dengan PAS.

Sokongan Perti Warisan Sabah

Sokongan Parti Warisan Sabah merupakan parti yang bersekutu dengan Pakatan Harapan juga sukar dijangka seperti Parti Amanah Negara.  Agenda perjuangan Warisan adalah untuk rakyat sabah, kerana itu mereka hanya merupakan parti bersekutu dan bukan sebahagian gabungan Pakatan Harapan.  Agenda politik mereka jelas, tidak memberi kesan sekiranya kemelut politik berlaku.
Kemarahan Datuk Shafie Apdal terhadap UMNO boleh diamati terutama penentangan parti tersebut ketika PRU14.

Keputusan Tun Mahathir membuka cawangan Bersatu di Sabah yang dipimpin oleh bekas pemimpin
UMNO  adalah perkara yang mendukacitakan beliau.  Tindakan tersebut seolah menguji muafakat Warisan-PH sebelum PRU14 bahawa Bersatu tidak akan melebarkan sayapnya di bumi Sabah.  Tetapi kenyataan Ketua Menteri merangkap Presiden Warisan, Datuk Seri Shafie Apdal bahawa beliau akan
 memberi sokongan kepada Tun Mahathir selagi negarawan tersebut menjadi Perdana Menteri menyebabkan hala tuju 9 ahli parlimen mereka menjadi tanda tanya.


Disebabkan perjuangan DS Shafie Apdal yang dekat bersama Tun Mahathir, adalah mudah diperkirakan bahawa Warisan akan menyokong kepimpinan Tun Mahathir tetapi Warisan juga
merupakan parti yang patuh kepada disiplin konsensus sokongan kepada pelan peralihan kuasa akan menjadi keutamaan.  Mereka mungkin mahu mengelak polemik politik menaggangu pentadbiran kerajaan negeri yang bakal menjejaskan sokongan rakyat sabah.

Sokongan Bersatu dan Pakatan Harapan

Sokongan parti Bersatu tentunya teguh bersama Perdana Menteri, walaupun pada awalnya mereka hanya mempunyai 13 kerusi parlimen tetapi kini jumlahnya meningkat mendadak kepada 26 kerusi parlimen.  Hal ini disebabkan tindakan wakil rakyat UMNO yang berpaling tadah menyokong kepimpinan Tun Mahathir.

Jika hanya sokongan di blok kerajaan diambil kira, ini masih tidak mencukupi untuk Tun Mahathir mengejar sokongan yang diterima Anwar Ibrahim.  Jika Tun mahu bersaing dengan Anwar, beliau harus laku kan penjajaran politik Malaysia dengan melibatkan blok pembangkang bagi mengubah landskap politik untuk beliau terus berkuasa.

Jesteru itu, jika hanya sokongan parti pemerintah diambil kira Datuk Seri Anwar Ibrahim dihadapan dengan sokongan 87 sokongan berbanding Tun Mahathir hanya 39 sokongan .  Keputusan ini belum mengambil kira sokongan parti Warisan Sabah.



Share:

SYED SADDIQ GAGAL MEMAHAMI DINAMIK POLITIK PH


Tindakan Syed Saddiq membidas desakan sesetengah pemimpin PH berhubung tarikh peralihan kuasa menunjukkan tahap kefahaman beliau yang rendah tentang dinamik politik Malaysia khususnya dalam era reformasi.  Ditambah pula penegasan beliau ingin melakukan kritikan yang sama sekiranya isu ini tidak dihentikan adalah prinsip dangkal, apatah lagi oleh individu yang berikrar memperjuangkan hak demokrasi.

Syed Saddiq harus sedar, tiada mana-mana pemimpin yang dinyatakan meminta Tun Mahathir meletak jawatan dalam kadar segera, suara mereka hanya meminta maklumat terperinci berkenaan peralihan kuasa yang bakal dilaksanakan.  Desakan ini dibuat kerana umum mengetahui tempoh pentadbiran Tun Mahathir  adalah 2 tahun yang akan berakhir 9 mei ini sebelum diserahkan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, tiada isyarat jelas berhubung perkara ini menimbulkan lebih banyak spekulasi.

Pendapat yang disuarakan mereka hanya merupakan kebimbangan peribadi terhadap isu nasional yang menjejaskan sokongan rakyat terhadap kerajaan PH, mungkin boleh diselesaikan apabila pelan peralihan kuasa berlaku, antara faktor yang menjadi kegusaran mereka adalah seperti kesenggagan ekonomi dan siri kekalahan PH dalam pilihan raya kecil.

Malah menjadi persoalan, Apakah desakan bersuara berhubung isu ini dianggap salah dan menjejaskan perjanjian peralihan kuasa? Kenapa Tun Mahathir gagal menetapkan garis masa tarikh transisi peralihan kuasa? Ini yang patut syed Saddiq jelaskan berbanding mengkritik pedas pemimpin pro anwar dan parti PKR.

Kebangkitan Reformasi Membawa ke Putrajaya.

Dua abad Datuk Seri Anwar Ibrahim menafikan secara konsisten dengan sekerasnya dakwaan salah laku seksual terhadapnya, malah WGAD sebuah kumpulan kerja pertubuhan bangsa-bangsa bersatu mengenai penahanan secara arbitrari juga menyokong bahawa Anwar Ibrahim merupakan tahanan politik.


Malah, sejarah 18 tahun reformasi menjadi saksi separuh usia perjuangan ini melihat pendokong gerakan pembaharuan berada di balik tirai besi, lebih 9 tahun DSAI dipenjarakan.  Inilah pengorbanan Datuk Seri Anwar Ibrahim melawan regim zalim pentadbiran Barisan Nasional menuntut keadilan untuk rakyat Malaysia.  Ironinya kedua-dua pertuduhan terhadap beliau disaksikan ketika dirinya selangkah menguasai tampuk utama kepimpinan negara.

Sejarah tidak pernah menipu, tetapi fakta sejarah yang sering dipesongkan.  Umum mengetahui anwar menjadi ahli UMNO pada tahun 1982 dan mendaki pangkat kerajaan sangat pantas, pada tahun 1993 beliau telah dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri, hanya 11 tahun selepas menyertai UMNO.  Tahun 1998, 5 tahun sebagai TPM dikatakan Anwar punyai cukup sokongan untuk menumbangkan Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamed, tanpa semena-mena beliau ditangkap dan dijatuhkan hukuman atas pertuduhan salah guna kuasa dan liwat pertama.  Apabila dibebaskan pada tahun 2004, beliau sekali lagi mengatur langkah dan mengetuai kemenangan awal Pembangkang pada PRU12 dan 13 dengan menawan beberapa buah negeri dan BN hilang majoriti 2/3 Di parlimen buat pertama kali, lebih manis gabungan pembangkang yang diketuai anwar telah mendapat sokongan majoriti rakyat dengan memenangi undi popular, jika pemilihan di Malaysia tidak menggunakan sistem FPTP, Mungkin dulunya PR telah memerintah    Malangnya, Sekali lagi beliau dihadapkan ke mahkamah dan dihukum atas sabitan liwat 2.


Boleh sahaja beliau mendapatkan suaka politik terutama dari Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan jika beliau mahukan tetapi demi perjuangan rakyat semua rintangan ditongkah dan dilawannya, hanya empunya diri sahaja yang tahu betapa azabnya penderitaan yang dilalui.  20 tahun beliau membentuk dinamik politik baharu dalam gerakan reformasi, cuba dan gagal tetapi tidak pernah putus asa.

Pakatan Harapan 

Pakatan Harapan ditubuhkan setelah kegagalan Pakatan Rakyat berfungsi, perselisihan PAS dan DAP berhubung hal ehwal islam terutama berkaitan RUU Hudud membawa kepada perbalahan dan perpecahan.  Segelintir pemimpin PAS menubuhkan Parti Amanah Negara diketuai oleh bekas timbalan presidennya, Mohammad Sabu.

Manakala, Parti Bersatu telah dibentuk oleh Tun Mahathir kerana tidak bersetuju dengan pentadbiran kerajaan kleptokrasi BN dipimpin oleh Datuk Seri Najib Razak, hanya segelintir pemimpin UMNO yang menyokong tindakan TUN menubuhkan Bersatu yang diketuai oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Shafie Apdal.


Disebabkan blok pembangkang perlu disatukan, sebuah gabungan parti pembangkang baharu perlu ditubuhkan untuk membawa muafakat dan menyatu parti- parti pembangkang untuk berdepan pilihan raya Umum 14.  Terdapat 2 faktor penubuhan Pakatan Harapan, yang pertama adalah Pakatan Rakyat masih berfungsi dalam kerajaan negeri selangor yang ditadbir DS Azmin Ali, dan yang kedua adalah tempoh Pilihan Raya Umum yang hanya berbaki 2 tahun.  Sebarang proses melambatkan usaha ini akan membawa kesan negatif kepada blok pembangkang ketika itu.

Demi kerjasama tersebut, maka lahirnya pertemuan dua tokoh berseteru belasan tahun mengakhiri sengketa mereka dengan satu kerjasama politik.  Kerjasama politik ini telah digarap serta direncana dengan muafakat saling mempercayai demi menyelamatkan negara tercinta.  Saat ini juga, syed saddiq lahir, datang ketika perjuangan bakal berakhir.  Apapun sumbangan YB Syed Saddiq tidak boleh diabaikan terutama #youthpower.

Pada waktu ini juga, pemimpin kanan PKR yang kini dilihat bersama Syed Saddiq menyebabkan kepincangan dalaman parti berada pada tahap yang geting adalah individu yang sama menentang pelan penubuhan Pakatan Harapan dan cadangan melantik Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri.


Kerana itu, tidak perlu Syed Saddiq mahu menunjuk jaguh mengkritik pemimpin yang beliau label pro-Anwar, dan tidak mengutamakan kepentingan negara dan rakyat.  Mereka ini telah bekerja berpuluh tahun sehabis kudrat dengan menggunakan sumber sendiri bagi mengumpul kekuatan rakyat. Akhirnya laba politik dinikmati YBSyed Saddiq.  Kenapa mereka tidak boleh bersuara? malah mereka ini tidak mendapat apapun manfaat politik, teguran dan desakan mereka harus dilihat dari sudut pembangunan demi negara bukan sebagai liabiliti.

Pemimpin Yang Menyebabkan Rakyat Berbalah

Rakyat mengetahui konsensus peralihan kuasa adalah dalam tempoh 2 tahun, yang menjadi tanda tanya dan kebimbangan adalah berkenaan tarikh sebenar peralihan kuasa yang tidak didedahkan.  Malah isu-isu politik yang memuncak kebelakangan ini bagai isyarat yang dinyalakan berhubung  usaha mengagalkan pelan peralihan kuasa, kerana itu satu tarikh jelas dituntut bagi menjelaskan keadaan sebenar, dan lebih munasabah satu kerangka baru dapat dilaksanakan dibawah pentadbiran Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap isu yang berbangkit.


Oleh sebab itu, ramai berpendapat bahawa mereka tidak bimbang berapa tahun Tun Mahathir mahu mentadbir selagi ada pelan yang jelas, tetapi yang menjadi kebimbangan adalah pemimpin-pemimpin  “opportunist” disekeliling Mahathir yang masih belum menggarap idealisma pembaharuan yang masih sibuk mencari laba politik.

Jika anda dengan pendirian anda dengan tidak mahu menyatakan maklumat terperinci berkenaan pelan peralihan kuasa adakah salah buat kami menuntut perkara itu?  Kami yang berpecah kerana kepimpinan yang berbalah.

Tanpa Anwar, PH Tidak Mungkin Boleh Berkuasa.








Share:

MERAIKAN KEUNIKAN BANGSA MALAYSIA PADA TAHUN BARU CINA


Sambutan perayaan tahun baru cina membuktikan keunikan kehidupan rakyat Malaysia.  Sambutan perayaan ini membuktikan bangsa melayu, india, cina dan lain lain boleh menjalani kehidupan aman damai dibawah satu bumbung.  Setiap sambutan perayaan akan diraikan oleh semua lapisan rakyat Malaysia bagi meneruskan ukhwah persahabatan yang kekal utuh, dan tahun baru cina adalah perayaan pertama yang diraikan mengikut gregorian kalendar diikuti dengan perayaan-perayaan yang lain.

Tahun baru cina disambut masyarakat Tiong Hua bagi meraikan tahun baru dalam kalendar lunar cina yang mengikut kitaran 12 tahun dan dinamakan sempena nama-nama haiwan.  Perayaan ini mempunyai pelbagai simbolik dan kepercayaan yang unik seperti rumah yang dihiasi buah limau adalah tanda murah rezeki, angpau berwarna merah sebagai tanda nasib baik, ikan perlu dimakan sebelum perayaan tahun baru kerana ia akan memberi lebihan rezeki sehingga kepenghujung tahun dan dibawa ke tahun seterusnya serta pembakaran mercun dilakukan untuk menghalau roh-roh jahat.


Tahun ini, masyarakat cina akan menyambut kedatangan tahun tikus.  Tikus merupakan haiwan pertama  kitaran 12 haiwan dalam zodiak cina.  Tikus dikatakan pembawa kekayaan dan pelindung oleh masyarakat silam.  Begitulah keunikan budaya dan agama yang ada di Malaysia.

Jesteru itu,  kita meraikan pelbagai perayaan lain lagi untuk meraikan kaum yang terlibat seperti Hari Raya Aidifitri bagi orang melayu-islam, Deepavali untuk kaum india beragama hindu, Krismas untuk penganut kristian, Hari Gawai untuk kaum dayak, Wesak bagi penganut buddha, Pesta Keamatan dan banyak lagi disambut bersama.  Keharmonian yang tercipta mampu menyumbangkan manfaat cukup besar buat masyarakat Malaysia.  Kita berpeluang melihat keindahan perayaan tersebut tanpa perlu mengeluarkan kos pergi ke negara berkenaan, malah keunikan kepelbagaian ini dapat memberi keinsafan dan tekad untuk kita menerokai setiap perkara yang positif.  Tidak dilupakan negara juga menerima tempias ekonomi terutama dalam sektor perlancongan.

Rakyat Malaysia Harus Raikan Kepelbagaian

Semenjak dua ini, hubungan antara kaum di Malaysia amat membimbangkan dan perlu ditangani dengan sesegera mungkin.  Sebarang konfrontasi menjejaskan hubungan kaum akan mendatangkan kerugian besar buat negara.  Rakyat perlu meletakkan toleransi pada tahap tertinggi untuk mengekalkan kestabilan yang dinikmati sekarang.  Demi kehidupan yang harmoni, seharusnya kepelbagaian itu perlu dirai dan bukannya meletakkan sebarang tembok pemisah untuk membina jurang yang lebih dalam.


Kebebasan bersuara dan ruang Demokrasi yang diberi wajar digunakan sebaik mungkin untuk perkara yang positif terhadap hubungan antara kaum, seperti menyebarkan kasih sayang dan membina kepaduan bersama yang lebih utuh.  Kita sendiri yang akan mencorakkan serta menentukan masa depan negara.  Tanpa kasih sayang, toleransi, dan hormat-menghormati antara satu sama lain maka kestabilan sukar dijana, mustahil Malaysia dapat dibangunkan dengan cara sebegini.  Kerana itu, penting kepelbagaian dirai bukan dijadikan sebab untuk mencurigai dan berprasangka buruk antara satu sama lain.

Bersatu Kita Kuat, Bercerai Kita Roboh 

Walaupun kita berbeza kulit, bahasa, perayaan, agama dan bermacam lagi, tetapi itu semua bukan alasan kita berbalah antara satu sama lain, ia dijadikan begitu agar kita dapat menikmati keindahan dari sisi lain yang tiada pada kita.  Hakikat ditakdirkan untuk hidup bersama perlu diinsafi agar keamanan dan kestabilan dapat dipertahankan demi agenda pembaharuan negara.  Bagaimana kemajuan dapat dicipta, dengan keadaan dalam negara yang berbalah?


Oleh sebab itu, Perayaan Tahun Baru Cina wajar dihayati oleh semua bangsa Malaysia bagi meraikan kepelbagaian perayaan-perayaan lain yang bakal menyusul.  Perbetulkan persepsi songsang menuntut hak-hak tak munasabah sehingga membawa perbalahan dan terima hakikat kepelbagaian adalah perkara yang membawa manfaat.  Hanya kehancuran yang menyapa jika kita masih menolak meraikan kepelbagaian yang ada dalam negara ini,  seperti kata pepatah “bersatu kita kuat, Bercerai kita roboh.

Semoga Tahun Baru Cina membuka lembaran baru di awal tahun 2020 untuk setiap masyarakat Malaysia menyumbang bakti kearah perpaduan, dan tidak sesekali menggugat keamanan dengan
menyentuh isu sensitif melibatkan kaum lain.

Malaysia milik semua.
Share:

TIADA JALAN MUDAH BUAT TUN M


Laporan media yang mendedahkan pertemuan Tun Mahathir bersama Presiden Pas Tuan Guru Hadi Awang menimbulkan spekulasi berhubung polemik politik yang bakal berlaku.  Persoalan utama, apakah Tun M dan Bersatu akan bekerjasama dengan PAS?, dan merelisasikan khabar angin sebelum ini bahawa terdapat cubaan membentuk kerajaan pintu belakang yang diusahakan oleh Timbalan Presiden Keadilan, Datuk Seri Azmin Ali bersama Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hisyamuddin Hussein.

Keadaan baru ini dikhabarkan, kerajaan akan dibentuk tanpa dianggotai oleh DAP dan PKR.  Adakah ianya bakal direlisasikan?  Bagaimana gabungan ini dapat menstabilkan suhu politik Malaysia?  Percaturan ini bakal memberi impak besar dan sukar diuruskan andainya berlaku.

Hal ini disebabkan, pemimpin PH pro-Perdana Menteri percaya bahawa kepimpinan Tun Mahathir perlu disokong sehingga ke hujung penggal bagi mengambalikan kekuatan ekonomi Malaysia.  Pengalaman pentadbiran beliau selama 22 tahun mampu memulihkan semula ekonomi Malaysia.  Disamping tokoh ini terikat dengan konsensus peralihan kuasa dijangka berlaku pada mei tahun ini.

Politik Malaysia Lebih Unik Selepas PRU14



Sejak merdeka negara telah diperintah sekurang-kurangnya 3 parti kompenan, dari parti perikatan, Barisan Nasional sehingga Pakatan Harapan yang mewakili pelbagai bangsa di Malaysia, tiada dalam sejarah negara diperintah oleh sebuah parti tunggal.  Keadaan ini adalah menjamin kestabilan dan keamanan negara, kerana Malaysia sebuah negara unik yang meraikan kepelbagaian.

Jika benar kerajaan baharu akan muncul, Tun akan kehilangan sokongan bangsa lain terutama pengundi india dan cina serta pengundi melayu yang menolak politik pecah perintah dan perkauman.  Lihat sahaja PRK parlimen Tg Piai, bagaimana pengundi bersatu  memenangkan calon pembangkang dengan 15,000 majoriti undi.

Rakyat Malaysia lebih celik menilai mereka tidak sesekali membenarkan politik mengawal mereka.  Majoriti rakyat Malaysia memilih pendekatan bersatu daripada berpecah.

Kekuatan DAP dan PKR

Kedua-dua parti terbesar PH ini membentuk jumlah kerusi parlimen dan sokongan rakyat yang signifikan, sedikit penambahan kerusi dari mana-mana parti atau ahli parlimen, mereka akan dapat membentuk kerajaan dengan majoriti mudah berbanding teras Bersatu dan PAS perlu menjemput lebih banyak parti untuk bersekutu dengan mereka.  Disokong dengan pengaruh DSAI ia akan memberi cabaran terhadap sebarang usaha Tun Mahathir.

Mengambil kira sokongan sebilangan anggota PKR diketuai Timbalan Presiden, Datuk Seri Azmin Ali kepada Tun Mahathir, ia tidak menggarap perjuangan sebenar reformasi, lambat laun pasti akan ditolak.

Walaupun DAP merupakan parti berbilang kaum, sentimen orang cina amat dekat dengan mereka begitu juga dengan PKR mewakili india dan melayu.  Sekiranya tembok politik identiti berjaya dipecahkan maka kedua parti politik menjadi wadah berteduh rakyat Malaysia.  Menjadikan kedua-dua parti politik kekal relevan membawa agenda pembaharuan Malaysia.

Selain itu, belum tentu sebahagian kem UMNO diketuai bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, Parti Warisan, Gabungan Parti Sarawak, dan Amanah memberi sokongan terhadap perancangan kerajaan pintu belakang ini.

Pengaruh Anwar Ibrahim

Jauh sebelum Tun Mahathir berjaya menyatukan parti pembangkang berjuang bersama, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menyediakan laluan tersebut terlebih dahulu semenjak perjuangan reformasi menghiasi Malaysia.  Sekiranya Tun Mahathir membina perancangan untuk mewujudkan luka lama kembali berdarah, Datuk Seri Anwar Ibrahim juga mampu melakukannya.

Jika Tun Mahathir membina jambatan perdamaian dengan musuh demi agenda tersendiri, rakyat juga akan melihat perkara yang sama dibina oleh DSAI.  “Dalam politik tiada musuh dan rakan yang kekal”.  Malaysia tidak mampu mengharungi keterdesakan politik disaat keadaan ekonomi yang tidak begitu baik.

Gagal Memahami Aspirasi Rakyat

Sekiranya perancangan ini untuk mengekalkan kuasa Perdana Menteri sehingga habis penggal, pelan ini mungkin berhasil.  Untuk meneruskan pentadbiran bagi penggal kedua, ia dilihat sebagai amat mustahil.  Apakah rakyat akan menyokong urusan merisikokan ekonomi negara ini lagi?  Rakyat mahukan ekonomi yang mapan bukan krisis politik.

Bersatu dan kepimpinan Mahathir sendiri telah ditolak kebanyakan rakyat, calon Bersatu yang dihadiri Tun Mahathir dalam kesemua PRK yang ditandingi mereka telah ditunjuk jalan keluar yang mengaibkan.  Lagi banyak polemik politik, lagi tinggi sentimen nagatif rakyat dan lagi tinggi keingginan rakyat melemparkan mereka dari tampuk kekuasaan.

Bersatu dan PAS adalah parti mutlak bumiputera melayu, kaum lain hanya dibenarkan menjadi ahli bersekutu yang tidak layak mengambil bahagian dalam pemilihan.  Jelas parti ini bukanlah wadah terbaik perjuangan bukan bumiputera.

Faktor kekalahan PH dalam siri PRK yang diadakan adalah berkenaan polemik politik yang tiada kesudahan, kesenggagan ekonomi dan kegagalan menunaikan manifesto untuk rakyat.  Isu ini juga gagal dilaksanakan oleh pentadbiran Tun Mahathir.


Sekiranya beliau berjaya mempengaruhi Pas dan Sebahagian besar wakil rakyat UMNO untuk bersama membentuk kerajaan, belum tentu dapat mengubah kehendak rakyat untuk menjatuhkan mereka sebagaimana terjadi dalam siri PRK yang diadakan.

Banyak persoalan yang belum terjawab sekiranya pelan kerajaan pintu belakang ini terjadi, siapakah yang bakal menggantikan Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri? Adakah yang dipilih nanti mendapat sokongan sesama mereka?  Mampukah mereka membawa suara semua rakyat Malaysia?

Tun harus ingat kecanggihan teknologi rakyat yang memandu mereka terhadap prestasi kerajaan hari
ini.  Rakyat tidak mungkin merisikokan nasib mereka lagi, setelah berani berbuat demikian pada PRU14 yang lepas.

Jalan paling baik serahkan kuasa, dan sekiranya bencana kekalahan benar terjadi beliau tidak harus dipertanggungjawabkan dan lagasinya akan kekal.
Share:

KALAH KIMANIS, ISYARAT PH KECUNDANG PRU15


Jika pilihanraya diadakan esok, pasti kerajaan PH tumbang.  Isyarat terjelas oleh rakyat di kimanis selepas kekalahan memalukan di tg. piai.  Pimpinan kerajaan tidak boleh pandang mudah dan terus berada dalam penafian tentang penolakan rakyat.  Mereka perlu bersedia “ditendang” keluar dan dihukum pada PRU15 sekiranya gagal memulihkan keyakinan rakyat dengan memberi perkhidmatan terbaik.

Oleh kerana itu, pentadbiran PH perlu bekerja lebih kuat untuk menunaikan janji mereka dan bertanggungjawab sepenuhnya terhadap setiap dasar yang dirancang bagi memenuhi inspirasi rakyat. Hentikan terus penafian politik dengan memberi pelbagai alasan syok sendiri berhubung kekalahan mereka diatas faktor kawasan tersebut merupakan kubu pembangkang, kawasan luar bandar, rakyat tak merasai kebaikan pentadbiran dan etc.

Kekalahan PH di Kimanis tentu sukar diterima disebabkan demografik pengundian di Sabah yang berbeza dan tidak terkesan dengan isu politik Nasional, ini menandakan protes rakyat telah sampai ke borneo.  Suara keramat rakyat tidak bersetuju dengan pentadbiran PH persis BN, tetapi tiada pilihan selain gabungan parti ini, tiada kuasa ketiga yang benar kukuh dan utuh untuk membawa harapan mereka, apakah lagi yang mampu mereka suarakan untuk memberi amaran kepada pentadbiran PH yang begitu bongkak mendabik dada setelah mendapat kuasa?

Politiking

Setelah berjaya membentuk kerajaan pasca kemenangan PRU14 lalu, pemimpin kerajaan lebih berminat bermain politik untuk merebut laba jawatan dalam kerajaan berbanding bekerja demi rakyat.  Saban hari pasti ada berita tentang konflik sesama mereka.  Isu peralihan kuasa, video seks, audio Najib dan yang lain, Untuk apa mereka bergaduh?  Seharusnya segala kemelut diselesaikan mengikut perancangan ditetapkan dan terus fokus dalam pentadbiran untuk menjamin aspirasi yang telah ditawar.


Kegagalan mereka menyelesaikan permasalahan dalaman secara tertutup dan terus bermain politik dengan agenda tertentu memberi persepsi tidak baik.  Kerosakan ekonomi disebabkan politiking pemimpin ini telah memberi kesan negatif kepada rakyat.  Akibatnya rakyat telah menolak mereka pada keutamaan paling tinggi.

Kegagalan Menunaikan Manifesto

Rakyat akan berubah apabila berasa ditekan, belengu salah urus dan kesenggagan ekonomi menyebabkan kerajaan BN ditukar.  Apatah lagi PH diangkat disebabkan dengan janji gilang-gemilang yang ditawarkan bersama pakej seorang negarawan yang pernah membangunkan negara.  BN harus diganti kerana kegagalan mereka menguruskan ekonomi dan skandal rasuah yang berleluasa, PH memberi jaminan bahawa semua masalah pentadbiran BN  akan selesai malah ditambah bulan dan bintang sekiranya mereka dipilih menjadi kerajaan.

Kini, bukan sahaja prestasi ekonomi lebih teruk, kos sara hidup meningkat, penjualan aset negara, penjarahan petronas malah janji manis yang ditawar dahulu masih tidak kunjung, selepas 20 bulan mereka mentadbir.  Tentu sekali perbandingan prestasi kerajaan PH lebih teruk berbanding BN, menyebabkan rakyat tidak lagi mampu memberi ruang dan peluang buat mereka.


Sehingga kini masih tiada mana-mana tol dimansuhkan, tiada penurunan harga kereta, PTPTN tidak lagi dimansuhkan, masih tiada pendidikan percuma malah lebih teruk lagi, tiada penurunan harga barang.

Kegagalan Menguruskan Ekonomi 

“Yang dikejar tidak dapat, yang dikendong berciciran” inilah keadaan yang boleh digambarkan mengenai prestasi kerajaan sekarang.  Banyak aset negara terpaksa dilepaskan kerana kegagalan mereka mencipta peluang ekonomi terutama dalam usaha menarik lebih banyak pelaburan asing kedalam negara.  Tindakan mereka yang hanya menyasarkan kuasa walaupun pelan asal telah dirangka, menyebabkan mereka hilang fokus untuk menguruskan ekonomi dengan baik.

Rakyat lelah menerima hibah tabung haji, pulangan asb, dividen kwsp dan LTAT yang rendah dalam sejarah.  Ekspot minyak sawit makin menguncup, begitu juga dengan indeks bursa saham klci, pelaburan asing, penjualan hartanah yang merundum dan banyak lagi.  Apakah yang berlaku terhadap ekonomi kini?


Kegagalan demi kegagalan yang terpaksa ditelan, semakin hari semakin banyak bantuan dipotong, kos sara hidup semakin meningkat, malahan harga barang keperluan asas juga mahal.  Rakyat tidak mampu untuk menahan lapar kerana kegagalan PH merencana peluang ekonomi buat mereka.  Sudahlah terbeban dengan ekonomi semasa, bulan dan bintang yang dijanjikan tenggelam sepi pula.

Hari ini kerja menteri bukan lagi mencari peluang ekonomi dan menguruskan pentadbiran tetapi gaji mereka dibayar untuk merasmikan lif, lampu isyarat, mengadakan pertemuan dan mesyuarat sesama mereka, memberi idea kereta terbang dan lain-lain yang yang tidak bermanfaat untuk rakyat.

Rakyat Semakin Bijak Untuk Menilai

Jangan akhirnya pemimpin PH pula keluarkan kenyataan bodoh seperti “esok bukan pilihanraya”.  Jangan sampai rakyat talkinkan kerajaan PH seperti dialami oleh BN suatu ketika dahulu.  Kepimpinan PH perlu memgambil berat terutama soal kesenggagan ekonomi rakyat kerana hasrat mereka begitu besar.

Rakyat boleh memberi, mereka juga bebas mengambil.  Ini negara Demokrasi!
Share:

YB ZURAIDA WAJAR DIPECAT


Pemecatan naib presiden parti keadilan rakyat, YB Zuraida Kamaruddin wajar dilaksanakan setelah mengambil kira kemelut politik dalaman PKR yang berlaku semenjak beliau mendapat kuasa dalam pentadbiran kerajaan.  Kemelut dalaman PKR seharusnya boleh diselesaikan secara tertutup dan matang melalui rundingan dalaman malangnya, kelihatan seperti dua musuh politik berlainan yang bermusuh sesama sendiri secara terbuka.

Ini bukan sahaja melemahkan dan merencatkan keyakinan dan kepaduan ahli parti yang setia selama 2 dekad bersama perjuangan reformasi malahan, keyakinan rakyat turut merosot dengan sikap pemimpin PKR terutama YB Zuraida, yang hanya pandai berebut kuasa berbanding menjaga kepentingan rakyat.

Pemecatan terhadapnya adalah relevan dilakukan bagi memperkukuhkan jentera parti, secara langsung mengembalikan keyakinan rakyat keseluruhannya, terhadap pimpinan Pakatan Harapan pada PRU15 akan datang.

Tiada Usaha Menyatukan Ahli Parti

Umum mengetahui, kemelut dalaman PKR telah memuncak lama sebelum mereka mentadbir kerajaan perseketuan lagi, telah wujud kem satu kem yang diketuai Azmin Ali, keadaan bertambah rumit sejak azmin dilantik sebagai menteri besar selangor dan meluaskan pengaruhnya.  Akhirnya konflik memuncak bermula secara terbuka terhadap kepimpinan Presiden, setelah dilantik sebagai menteri kanan dan didokong oleh YB Zuraida.


Sebagai pemimpin kanan PKR, beliau dilihat tiada upaya membentuk inisiatif dan dasar untuk memperkukuhkan parti malah terus menerus bertindak untuk melemahkan parti.  Lebih buruk merangka mendapatkan sokongan peribadi dalam akar umbi menggunakan jawatan sedia ada.  Insiden seperti mengadakan sidang media membantah presiden serta memboikot kongres PKR yang sedang berlangsung menunjukkan kecenderungan beliau tidak mempedulikan ahli PKR seluruhnya, tetapi buat ahli PKR yang bersama menyokong mereka.

Langgar Semangat Disiplin Parti 

Parti harus direncana secara inklusif bukan eksklusif yang dipinta beliau dengan memberi kata dua kepada Presiden mengenai satu mesyuarat rekonlisasi.  Parti harus dipimpin dengan melibatkan semua pimpinan tanpa kecenderungan kepuakan.  Apabila semua jawatan kepimpinan telah dipertanggungjawabkan, mereka perlu bekerja sebagai satu kumpulan terutama dalam usaha membina kepaduan dalam parti.  Sekiranya teras ini dirosakkan, parti akan lemah dan tidak berdaya.

Oleh sebab itu, ketidakhadiran beliau dalam program berkaitan parti terutama dalam mesyuarat MPP membawa mesej jelas kepada ahli yang menyokongnya untuk berpecah dan melanggar konsensus parti.  Pelbagai program parti yang mengkehendaki kehadiran dirinya seperti temu rapat (retreat), kongres nasional, mesyuarat majlis pimpinan pusat dan mesyuarat biro politik gagal dihadiri beliau.  Inikah sikap seorang pemimpin kanan untuk  menunjukkan desiplin utuh demi ahli parti?

Tiada Sifat Taat Kepada Pemimpin

Beliau gagal melaksanakan tanggungjawab, amanah dan harapan ahli parti untuk memperkasakan parti.  Tindakan beliau ini tentu amat mengecewakan ahli parti yang mendambakan kerjasama kuat antara kepimpinan tertinggi PKR.


Apakah cuba ditunjukkan dengan sikap kebiadaban dan sikap tidak taat YB Zuraida yang memperlekeh beberapa pimpinan PKR yang berbeza pandangan dengan beliau dengan menggelar mereka sebagai “budak pampers” dan “gangster? Ini hanya menperlihatkan sisi sombong dan angkuh dirinya dengan membanding mereka yang dilantik dan dirinya yang dipilih, sedangkan apapun jawatan samaada dipilih atau dilantik adalah mengikut perlembagaan parti dan hak pregoratif Presiden demi kebaikan parti.

Ditambah lagi dengan tindakan beliau yang mengkritik dan mendedahkan perbualannya dengan Presiden parti seumpama melancarkan perang dan menunjukkan rasa tidak hormat dan taat kepada pemimpin utama parti.  Bukan menidakkan kebenaran sekiranya perkara itu benar tetapi, bantahan itu harus dilakukan mengikut saluran dalaman parti bagi meningkatkan usaha mengembleng kekuatan parti.

Satu kapal, satu nakhoda.

Organisasi yang kuat datang bersama pemimpin yang hebat.  Kapal yang kukuh diketuai oleh seorang nakhoda.  Bagaimana sesuatu organisasi atau kapal mampu menjadi hebat dan kukuh jika diperintah oleh dua pemimpin?  Dasar dan arahan yang diterima berlainan, akhirnya membawa kekeliruan terhadap ahlinya.  Kekeliruan bakal dirumuskan dengan perbalahan dan akhirnya membawa kemusnahan kepada organisasi dan kapal tersebut.

Jika YB zuraida ingin mentadbir PKR bertandinglah jawatan Presiden dalam pemilihan akan datang, sekiranya beliau tidak mampu menunggu, bawa keluar bersama  ahli yang menyokongnya dan tubuhkan satu parti baharu.  Jangan rosakkan perjuangan reformasi yang ditutut oleh majoriti ahlinya.  Sudah tentu menjadi harapan ahli yang memilih kepimpinan beliau percaya dengan kredibiliti kepimpinannya yang mampu memberi dokongan kepada Presiden untuk melakukan reformasi.

Bayangkan jika kemelut ini berlaku ketika pemilihan PKR yang lepas, tak perlu jawatankuasa disiplin PKR bertindak memecat keahliannya, ahli PKR sendiri akan menolak beliau kerana agenda
sonsang politik YB Zuraida.


YB Zuraida lebih baik tubuhkan dan memimpin sebuah parti baharu untuk dirinya daripada merosakkan perpaduan reformasi yang telah ditanam 20 tahun lalu.  Beliau masih mempunyai peluang cerah dalam kepimpinan parti baharu yang ditubuhkan bersama-sama penyokongnya.
Share:

PSS TIDAK HALANG WARISAN MENANGI KIMANIS


Dengan kempen PRK Kimanis berbaki kurang  24 jam lagi, sudah tentu kedua blok parti bekerja keras membawa harapan agar undi rakyat diperolehi.  Sudah tentu pembangkang menggunakan sebaik mungkin modal tunggal mereka berkenaan Pas Sementara Sabah sejak mula hari berkempen untuk menyerang pentadbiran kerajaan negeri pimpinan Warisan.  Kemiripan isu PSS dengan projek IC tahun 90an lalu, diulangi untuk membawa keresahan dan kemarahan rakyat sabah seterusnya beralih memberi sokongan dan mengekalkan kerusi parlimen Kimanis buat mereka.

Disebabkan isu-isu politik di semenanjung tidak laku di Sabah, polemik PSS umpama bola tanggung yang pantas disambar oleh pembangkang bagi memenangi sokongan rakyat sabah.   Pembangkang yang hilang taring di Sabah sejak kekalahan besar di Sandakan tidak mensia-sia peluang ini untuk menyerang dan memaparkan kegagalan pentadbiran Datuk Seri Shafie Afdal untuk memelihara hak rakyat sabah.

PSS Merupakan Idea Zaman Barisan Nasional.

PSS bukan lah isu politik tetapi dijaja demi kelangsungan politik pembangkang yang semakin terdesak meraih undi.  Sistem Pas Sementara Sabah diperlukan bagi mengawal dan mengkoordinasi pendatang asing yang masuk ke Sabah sejak tahun 70an yang dibekalkan dengan tiga dokumen berlainan seperti IMM13, Kad burung-burung dan sijil banci.  Dengan sistem PSS ia akan menyenangkan pegawai penguatkuasa Imegresen melaksanakan penguatkuasaan.

Oleh kerana keterdesakan, mereka telah mengadakan himpunan solidariti rakyat sabah bantah PSS yang diadakan di Pekan Membakut, Kimanis yang turut dihadiri oleh bekas ahli parlimen Kimanis, Datuk Seri Anifah Aman, ini perlu bagi mengekalkan momentum untuk mempengaruhi keputusan rakyat pada hari pengundian kelak, malangnya himpunan tersebut hanya dihadiri ratusan peserta yang rata-rata adalah bukan penduduk di Kimanis.

Lebih malang buat mereka, Datuk Seri Shafie Apdal sendiri telah mendedahkan minit mesyuarat yang membuktikan bahawa PSS merupakan rancangan kerajaan BN sebelum ini ketika mereka memerintah.  Minit mesyuarat yang didedahkan kepada umum menyatakan cadangan tersebut dikemukakan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Teknikal Pengurusan Pendatang Asing Tanpa Izin Sabah yang telah dipengerusikan oleh bekas Timbalan Ketua Menteri Sabah, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan.  PSS adalah hasil idea dari PRSS yang dirancang ketika pemerintahan Barisan Nasional.


Jelas isu PSS merupakan satu lagi wayang kulit dimainkan pembangkang bagi membangkitkan polemik murahan dan mencipta kemarahan rakyat sabah sama seperti projek IC yang lalu bertujuan semata-mata untuk  memenangi kerusi Parlimen Kimanis ini.

Sistem PSS lebih Praktikal

Tiada sebab dan alasan logik menghalang perlaksanaan Pas Sementara Sabah, walaupun berulang kali pemimpin kerajaan memberi pelbagai jaminan mengenai ketelusan dan integriti PSS, terutama Menteri dan Timbalan Menteri Dalam Negeri yang menyatakan bahawa PSS adalah sistem untuk menggantikan 3 dokumen awal yang telah dikeluarkan sebelum ini, malah PSS hanya akan diberi kepada mereka yang mempunyai 3 dokumen asal berkaitan yang berjumlah tidak melebihi 136,055 orang sahaja.

Kecanggihan sistem PSS berbanding dokumen sebelum ini yang lebih terbuka untuk dimanipulasi sepatutnya tidak dipolemikkan, dengan ciri-ciri keselamatan biometrik termasuk cap jari dan gambar pemengang kad yang sah sudah tentu merupakan sistem yang lebih telus dan sukar untuk dipalsukan. Malah Kementerian Dalam Negeri telah mengeluarkan kenyataan bahawa pemengang kad PSS masih merupakan pendatang asing tanpa izin dan pemberian PSS ini tidak memberi laluan kepada mereka menjadi warganegara Malaysia.  Ini menunjukkan komitmen kerajaan yang mahu menyelesaikan
permasalahan yang timbul disebabkan isu berbangkit mengenai pendatang asing.

Sudah tentu PSS adalah kesinambungan usaha berterusan bagi membangunkan sabah secara keseluruhan.  Walaupun isu PSS ini telah digerap secara politik dengan menanam kebenaran seperti menidakkan hak rakyat sabah di negeri mereka sendiri, meningkatkan populasi rakyat sehingga rakyat sabah sendiri terpinggir, menyebabkan kedatangan pendatang asing bertambah banyak dengan harapan mereka juga akan diberi PSS, serta merupakan  usaha bagi meraih sokongan politik.  Sudah tentu ini semua fitnah jahat terhadap birokrasi perlaksanaan PSS, malah Pas Sementara Sabah ini  merupakan sebuah sistem praktikal  yang dibangunkan bagi  kemampanan ekonomi dan sosial masyarakat di Sabah.

Kemenangan Bakal Berpihak Kepada Warisan



Rakyat sabah tidak mudah diperbodohkan, dengan teknologi yang kebenaran hanya dihujung jari, jika politik perkauman dan agama sempit tidak mendapat tempat dalam hati rakyat sabah, inikan pula politik fitnah yang maha jijik dan kotor.  Satu-satunya yang mungkin menjadi cabarab kepada kemenangan Warisan-PH adalah PSS tetapi ia boleh diselesaikan dengan komunikasi yang ampuh oleh jentera parti kerajaan.

Ditambah dengan dapatan kajian yang dibuat oleh Ilham Centre juga berpendapat bahawa warisan masih dihadapan  dalam meraih sokongan masyarakat kimanis secara langsung merampas kerusi tradisi milik Barisan Nasional.  Ini juga membuktikan bahawa PSS merupakan isu politik yang gagal mendapat tempat.

Selamat Datang Kimanis!



Share:

MASALAH PENAGIHAN DADAH, KERAJAAN PERLU AMBIL TANGGUNGJAWAB


Beban ketagihan dadah tidak wajar disandarkan keatas bahu individu mahupun keluarga terlibat sahaja, malah kerajaan perlu mengambil tanggungjawab dalam konteks menyeluruh demi bangsa dan negara.  Kerajaan seharusnya bekerja mencari alternatif dan inisiatif baharu bagi memerangi gejala ketagihan dadah di semua peringkat umur terutama remaja.  Dengan meletakkan tekanan, mencari salah dan mengulangi skrip fakta lapuk untuk meletakkan beban tanggungjawab kepada pihak lain sudah tentu membawa neratif yang lebih buruk dalam usaha membanteras isu ini.

Seseorang Tidak Dilahirkan Sebagai Penagih Dadah

Walaupun pelbagai usaha di setiap peringkat telah diambil sejak sekian lama bagi mencantas gejala dadah ini, ia bukan “jalan pintas” untuk kerajaan meminggir atau menghukum golongan ini.  Ketidaksanggupan pihak kerajaan bekerja bagi menangani isu ini boleh diibaratkan seperti “bom jangka” yang ditambah stigma negatif masyarakat, jika meledak pasti membawa kemusnahan besar terhadap bangsa dan negara.

Perlu diberitahu, pengguna dadah bukan dalam lingkungan dan terhad kepada golongan yang miskin, remaja atau keluarga rosak sahaja.  Dadah telah menerobos dalam skala besar lapisan masyarakat termasuk keluarga monarki, pemimpin kerajaan, atlit mahupun artis tanpa mengira darjat dan pangkat, malah pelajar-pelajar universiti yang bakal mewarisi negara juga antara kebanyakan pengguna dadah.  Jika tiada perlaksanaan dasar dan asyik ditempelak dengan skrip lama oleh pemimpin kerajaan, sudah tentu negara yang rugi kerana bakat tertentu yang mampu menyumbang sesuatu buat negara gagal digunapakai.

Perlu diingatkan kejadian seorang penagih dadah juga merupakan kegagalan untuk semua, kerana mereka bukan penagih dadah sejak dilahirkan.


Tidak Wajar Menyalahkan Keadaan Tertentu

Tindakan segelintir pemimpin kerajaan menyasarkan faktor kemiskinan dan belia melayu antara fakta negatif penagihan yang diulang tanpa memberi impak positif, ianya seperti mewarisi stigma yang tertanam sejak berzaman, jauh daripada membawa neratif baharu untuk memperbaiki keadaan sedia ada.  Menunjukkan ketidakmampuan memimpin dengan mencari alasan mudah untuk menutup kelemahan mereka.  Kerajaan mempunyai segala sumber untuk melaksanakan program berkaitan dadah, malah kerajaan juga perlu peka terhadap setiap permasalahan di setiap peringkat golongan ini.  Dengan tujuan pembentukan kerajaan adalah bagi menjamin kebajikan rakyat, mereka juga seharusnya menjaga tanggungjawab tersebut, bukannya meminggir apatah lagi memberi kritikan menghina kepada mereka.

Ditambah pula dengan stigma negatif yang menebal tidak membantu mereka berhijrah meninggalkan tabiat buruk tersebut.  Jika pemimpin masyarakat yang menggalakkan stigma negatif tersebut terus berlegar di minda masyarakat awam, pihak mana lagi yang boleh diharap untuk menyumbang dan membawa perubahan terhadap permasalahan penyalahgunaan dadah ini?.  Penagih dadah merupakan jiwa yang sakit dan memerlukan bantuan, mereka juga layak menerima kehidupan yang lebih baik sama seperti masyarakat normal.  Berhenti menyalahkan kelahiran penagih dadah, mula bekerja untuk memastikan golongan ini mampu beubah.

Melaksana Dasar dan Inisiatif Yang Segar



Penagihan bukan bermula sejak bayi, tiada siapa yang bercita-cita mahu menjadi penagih dadah sejak kecil, sedikit kesihatan telah menobrok sejumlah jiwa dalam kehidupan yang penuh kegelapan.  Kerajaan perlu melaksana dasar dan inisiatif di setiap peringkat umur bukan sahaja menyasarkan golongan sasaran tetapi secara umum, ini memberi manfaat bukan sahaja kepada golongan penagih dadah tetapi secara keseluruhan masyarakat Malaysia.

Sebagai langkah pertama, kerajaan harus memperkasa sektor pendidikan termasuk memberi
pendidikan percuma, kerana dengan ilmu pengatahuan manusia lebih bijak berfikir untuk membuat keputusan juga mampu memgubah haluan dan nasib hidup mereka.  Dengan kemampanan dan kecekapan dalam bidang pendidikan, kita mampu mencatur strategi bagi memerangi isu berkaitan penyalahgunaan dadah.

Selain itu, kerajaan perlu bersikap terbuka dengan memberi ruang dalam membuka dan mencipta peluang pekerjaan tanpa sebarang diskriminasi terhadap golongan penagih dadah, langkah ini selanjutnya mampu mengubah kehidupan mereka secara langsung membanteras gejala salah guna dadah dan masalah sosial yang lain.

Dalam hal yang sama, kerajaan boleh menyalurkan dana khas kepada persatuan-persatuan atau NGO yang komited memperjuang dan menangani masalah penagihan dadah, terutama organisasi yang ditubuhkan oleh bekas penagih dadah, kerana keinginan, kepakaran dan pengalaman mereka.  Dalam sudut  perubahan yang lebih luas, desakan perubahan sesama mereka boleh menjadi pencetus perubahan kerana “hanya penagih mengenali penagih”.  Hukuman bukanlah penyelesaian tuntas, mereka perlukan sokongan, desakan dan idola rakan se-port  untuk melakukan perubahan.


Stigma Dan Pemimpin Negatif Tembok Penghalang Kejayaan

Dadah bukan masalah individu tetapi adalah maslahah negara dan umat.  Bangsa, Agama dan ketamadunan bakal rugi jika tiada usaha dibuat untuk menangani isu ini.  Kita akan gagal melaksanakan perubahan jika terus diselebungi dengan stigma serta didekati pemimpin negatif.  Oleh kerana itu, isunya bagaimanakah cara kita menghadapi mereka ini? Mereka sebenarnya penyakit lebih kronik dari penagih dadah yang memerlukan nasihat kaunseling.  Mereka perlu berubah terlebih dahulu untuk menjayakan kempen perangi dadah.

Pemimpin masyarakat seharusnya berfikiran lebih “advance” dalam menyelesaikan masalah rakyat, bukan mencari alasan menyalahkan keadaan tertentu.  Mereka perlu lebih peka dan bertindak luar kotak dan bukan mengulangi alasan lapuk yang dijadikan modal menutup kelemahan pentadbiran mereka, begitulah cara membebaskan negara daripada musuh tegar nombor satu.




Share:

TUN PERLU TETAPKAN TARIKH, JIKA TIDAK RELA PERALIHAN KUASA BERLAKU PADA MEI


Umum berpendapat hubungan Tun Mahathir dan Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah indah khabar dari rupa yang menanti masa berbalah.  Ia dapat diukur dengan ketidaklibatan secara langsung Presiden PKR dalam pentadbiran kerajaan Tun.  Walaupun alasan yang dibina adalah tidak mahu menganggu dasar dan perancangan pentadbiran Tun Mahathir, tetapi dilihat tidak relevan dalam soal pembangunan Malaysia Baharu yang menagih sumbangan pimpinan tertinggi Pakatan Harapan.  Ditokok dengan kenyataan-kenyataan DSAI yang tidak memohon dan melobi sebarang jawatan kabinet, malah tidak mahu campur tangan dalam urusan pentadbiran semasa menguatkan lagi spekulasi konsensus dingin antara mereka.

Ditambah pula dengan insiden-insiden yang berlaku sebelum ini seperti perselisihan Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan kem Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Azmin Ali, disamping suasana huru-hara ketika sidang Kongres KEADILAN yang berlangsung di Melaka pada disember lepas menguatkan teori tindakan tersebut bagi melemahkan kepimpinan DSAI dari dalam dan luar parti.  Polemik video seks Azmin Ali serta laporan gangguan seksual terhadap DSAI menambah khabar angin konspirasi berhubung pelan peralihan kuasa Perdana Menteri yang sepatutnya berlaku dalam tahun ini.

Menuju Mei 2020

Menjelang Mei 2020, tarikh keramat 2 tahun pentadbiran Tun Mahathir serta menguji perjanjian dan muafakat Pakatan Harapan dalam menetapkan peralihan kuasa akan berlaku.  Walaupun Tun Mahathir sering kali berikrar bahawa pelan peralihan kuasa akan berlaku, dengan kenyataan terbaru bahawa beliau akan berundur selepas sidang kemuncak APEC pada November ini, sedikitpun tidak meredakan keadaan.  Hal demikian berlaku kerana tiada maklumat konkrit dan tarikh akhir ditetapkan oleh Tun Dr Mahathir walaupun jaminan menyerahkan kuasa kepada DSAI seringkali diucapkan.


Ketidakpastian berhubung tarikh peralihan kuasa, menuntut 4 ahli parlimen PKR berpendapat bahawa Tun Mahathir perlu melaksanakan nya pada 9 Mei, iaitu genap 2 tahun pemerintahan Tun, ini membolehkan Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai masa yang cukup membuat perancangan pentadbiran kerajaan pimpinannya, terutama dalam menarik pelabur asing secara langsung memberi kesan positif terhadap imej Pakatan Harapan dan membuka ruang mentadbir buat penggal kedua dengan mendapat mandat baharu pada PRU15 akan datang.

Sukarnya bagi mengambarkan keadaan sebenar proses peralihan kuasa, mungkin boleh diibaratkan seperti “mencarik rambut dalam tepung, rambut tak putus tepung tidak berselerak”.  Pelan transisi peralihan kuasa ini, merupakan muafakat dan konsensus harapan, bayangkan bagaimana keadaan jika pelan peralihan ini gagal dilaksana?

Tahun 2020 merupakan wawasan yang gagal, sekiranya pelan peralihan kuasa ini juga gagal, negara dijangka menghadapi konflik dan ketidakstabilan politik.  Perkembangan tidak baik buat harapan rakyat dan ekonomi yang teruk kepada lebih buruk.

Tun Mahathir Pemimpin Berjasa

Disebabkan desakan berterusan, Tun Mahathir telah menyatakan kesanggupan dirinya berundur serta merta jika mendapat persetujuan Majlis Presiden Pakatan Harapan.  Ini bukan perkembangan yang baik, kerana Tun tidak suka dipaksa.  Bapa Pembangunan Malaysia ini penuh jasa dan pengalaman ketika mentadbir negara selama 22 tahun, ketika kali pertama beliau menerajui pentabiran negara.  Tentu beliau mempunyai perancangan tersendiri ketika menerajui kali kedua petadbiran kerajaan hari ini, desakan berterusan terutama dalam kalangan ahli parlimen kerajaan sendiri adalah tindakan seperti “mencurah minyak kedalam api” yang hanya akan memberi tekanan dan ketidakselesaan kepada dirinya untuk bertindak diluar muafakat yang dibina.


Oleh kerana itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan bahawa dirinya tidak rela berkuasa jika tidak mendapat kerelaan Tun, malah menekankan bahawa proses peralihan kuasa perlu berlaku dengan aman dan tertib senantiasa dalam linkungan dokongan mereka berdua.  Proses peralihan kuasa ini perlu berjalan dengan lancar dengan kesefahaman tinggi walaupun kedua tokoh ini berseteru agak lama.

Siapa Pakar Mencatur Startegi Politik

Daripada kawan kemudian lawan dan kawan kembali, sejak awal PH mengambil alih pentadbiran kerajaan, pelbagai tindakan dapat dinilai sebagai langkah dan strategi politik mereka.  Tiada kenal erti putus asa dalam perjuangan dalam ruang likup pengaruh yang besar antara mereka berdua.  Negara pernah menyaksikan gerakan reformasi cetusan DSAI, sehingga keadilan menjadi tulang belakang pembetukan kerajaan Pakatan Harapan, malah sosok negarawan ulung ini pula berjaya memberi nilai tambah dalam menumbangkan regim Barisan Nasional pasca kemenangan PRU14 lalu.


Pasti setiap dari kita tidak mahu menguji kestabilan dan dinamik politik semasa yang dicerap kedua tokoh ini.  Kerana, jika pelan peralihan kuasa ini gagal, bangsa dan negara yang akan mengalami kerugian maha besar.  Kerana itu Tun Mahathir wajar mendedahkan secara terperinci perkara berkaitan peralihan kuasa yang bakal berlaku bagi menjamin muafakat yang telah terbina, agenda lebih besar agar segala dasar yang telah dilaksana mampu dituai hasilnya.

Tun Mahathir wajar merendahkan ego, Anwar perlu lebih toleransi.  Begitulah pelan transisi peralihan kuasa akan berlaku.







Share:

CLICK HERE

Support